Nástup dítěte do mateřské školy je prvním a nejdůležitějším krokem dítěte v životě. Aby tento krok byl co nejpříjemnější a nestal se jak pro dítě, tak pro rodiče noční můrou, je třeba dítě co nejlépe připravit.
Pravidla a denní režim
Příprava dítěte na vstup do kolektivu začíná vlastně od prvních chvil života dítěte. Jistě, zpočátku je péče zaměřena na krmení, přebalování, procházky, mazlení, ale už právě v těchto chvílích si dítě zvyká na určitý denní režim a řád, a i když tomu nemusíte věřit, je pro dítě nesmírně důležitý. Proč? Protože dítě má zatím schopnost konkrétního myšlení. Řídí se svými instinkty. Mám hlad-začnu plakat. Jsem mokré, nelíbí se mi to-začnu se vrtět, jsem neklidné, pláču.
Změny a pocity dítě vnímá, jako konkrétní nepohodlí a svůj nesouhlas dokáže dávat najevo velmi hlasitě. Velmi snadno si zvykne na pravidelnou dobu krmení, vycházky, koupání, spaní. Později, když začíná lépe vnímat svět kolem sebe, objevovat, opakovat první slabiky a slova, je potřeba začít nastavovat pravidla. Jinými slovy, učíme dítě, co je v jeho chování ještě v pořádku a co už je nepřijatelné, ať už z jakéhokoliv důvodu.
Právě pravidla a hranice z výchovy prakticky vymizela. Současní rodiče preferují tzv. liberální výchovu. Je to typ výchovy, ve které buď žádná pravidla neexistují a každý si dělá, co chce, nebo si pravidla určuje každý člen rodiny podle svého a v důsledku je stejně nikdo nedodržuje. Takovýto druh výchovy napáchá na dítěti nezvratné škody, a to až do dospělosti. Děti vyrůstající v takovémto prostředí trpí nejistotou, mají problém s autoritami, nedokáží se přizpůsobit pravidelným režimům ve školce, škole, ale později i v zaměstnání a podle dlouhodobých výzkumů nedokáží být dostatečně empatičtí.
Proto, abychom dítě náležitě připravily na vstup do kolektivu je tedy nezbytné, aby mělo konkrétní denní režim, aby vědělo, že po snídani se musí zabavit samo, protože maminka bude vařit oběd. Aby vědělo, že až maminka dovaří, půjde na procházku. Po procházce se naobědvá a půjde si odpočinout. Jednoduše řečeno, dítě potřebuje vědět, co bude v nejbližších chvílích následovat, a protože pojmy jako “za chvíli, v poledne apod.” mu nic neřeknou, jsou pravidelné činnosti a rituály pro ně tak důležité. Ve stejném duchu totiž probíhá i den v mateřské škole. Pokud tedy dítě má podobný režim nastavený i doma a členové rodiny jej dodržují, pak je to první krok k tomu, jak dítěti odloučení ulehčit.
Náš tip!
Nevíte-li si rady s tím, jaké vhodné hračky dítěti pořídit, pak se určitě podívejte na Agatinsvět.cz. Na konci tohoto článku mám pro vás pár tipů na hračky, které dokáží vaše dítě nejen plně rozvíjet po všech stránkách, ale mohou mu pomoci i s přípravou pro nástup do mateřské školy.
Odloučení od osoby pečující
Tento termín se používá v odborných publikacích a neznamená nic jiného než odloučení od osoby, která s dítětem tráví nejvíce času a dítě je na ní fixováno. Pokud máte to štěstí, že máte babičku, dědečka, tetičku nebo třeba kamarádku, která je ochotná vám dítě pohlídat, máte velkou výhodu. Opět musím zmínit pravidelnost a pokud je to možné i prodlužování doby, kterou bude dítě trávit v jiném prostředí a s někým jiným, než je pávě zmíněná pečující osoba. Může to být nejenom matka, ale i otec, babička, pěstoun, ale řekněme, že pro jednoduchost teď určíme pečující osobou matku. Odloučení se totiž týká i maminek, a to více než byste si kdy připustili.
Pokud chcete, aby vaše dítě bylo při nástupu do mateřské školy v pohodě, musíte být především v pohodě vy-maminky. Pokud maminka vede svůj poklad do školky a začne slzet sotva vyjdou ze dveří, sotva může být dítě v klidu. Velice dobře chápe, že je maminka smutná. Netuší ale proč. Dítě si v tomto věku ještě nedokáže vysvětlit emoce a zcela přirozeně se začne bát, protože maminka se možná také něčeho bojí.
Další zlo, které můžete napáchat, je příliš dlouhé loučení. Maminky ať už plačící či neplačící následují děťátko až do třídy, někdy je tam donesou v náručí za neustálého opakování, jak se mu tady bude líbit, jaké tu mají krásné hračky a že si pro ně určitě přijdou. V pořádku. Ujistěte dítě, že se opravdu není čeho obávat, ale nejlépe již několik dní před nástupem do školky, poté naposledy v šatně. Krátce se rozlučte, předejte dítě paní učitelce a prchněte, jak nejrychleji to dokážete. Věřte, že je to nejlepší řešení pro obě strany a věřte, že paní učitelky mají dostatek zkušeností a znalostí, jak děti nejlépe uklidnit.
Sebeobslužnost a hygienické návyky
Sebeobslužnost a hygienické návyky jsou velmi důležité dovednosti pro úspěšný nástup do mateřské školy. Současná generace maminek velmi často netuší, že naučit dítě hygienickým návykům není zase až tak složité. Ale chce to začít včas, mít trpělivost, a především být důslední. Na nočník můžete začít posazovat dítě v okamžiku, kdy je schopné se samo posadit. Budete-li opravdu důslední, časem vypozorujete, v kterou dobu je to nejvhodnější. Po probuzení, po jídle apod. Vaše dítě pak bude mít dost času si tyto návyky zafixovat a samo si říct, když si bude chtít “ulevit”.
Totéž platí i o nácviku oblékání, svlékání i obouvání. Pozornost je třeba věnovat i jídlu. Dítě by se mělo umět samostatně najíst se lžící, pít z hrnku. Zapomeňte tedy na krmení a lahve v jakékoliv podobě. Připravili byste svým dětem nejednu pernou chvilku a nezapomeňte, že vy doma krmíte jedno dítě, ale ve třídě je dětí 28 a dvě učitelky, a to pouze po určitou dobu.
Komunikační schopnosti
V odborných publikacích se můžete dočíst, že slovní zásoba tříletého dítěte by měla obsahovat 800-1000 slov. Mělo zvládnout mluvit v jednoduchých větách. Bohužel to už dávno neplatí. Z výzkumů a statistik vyplývá, že 9 dětí z 10 má slovní zásobu velmi omezenou, nebo nejsou schopné se domluvit vůbec. Používají stále svůj batolecí žargon. Pro dítě, které ve třech nastupuje do mateřské školy je to velký hendikep. Paní učitelky se s takovým dítětem časem dokáží domluvit. Ono jim nakonec nic jiného nezbývá, ale pro dítě to může být velmi traumatizující, když pro nic jiného, tak proto, že se nedokáže domluvit s ostatními dětmi.
Takové dítě se pak uzavírá do sebe, straní se kolektivu, nezapojuje se do společných her a jeho vývoj může začít stagnovat. Jediná rada či doporučení v tomto případě je, mluvte se svými dětmi. Čtěte jim, pracujte s knihami, dbejte na výslovnost již od útlého věku. O tom, jak s dětmi správně mluvit a rozvíjet komunikační schopnosti se dozvíte v nějakém z příštích článků.
Pár slov závěrem
Pokud dodržíte všechna pravidla výše napsaná, máte vyhráno vy, ale především vaše dítě. Neskutečně mu tím totiž usnadníte život, a to i ten budoucí.
Tipy na zábavu i rozvoj dítěte
Topanifarm – skládací domečky pro zvířátka
Tato hračka je určena pro děti již od 2 let. Výborně poslouží pro rozvoj prostorové orientace, nácvik znalosti barev i matematické představy (od nejmenšího po největší).
Puzzle hmatové-Farma 20 ks
Při správném vývoji dítěte je důležité rozvíjet všechny vývojové oblasti tedy i smysly. U tohoto puzzle dítě rozvíjí trpělivost, koncentraci, zrakové vnímání a hmat. V obchodě Agátin svět naleznete více druhů podobných produktů.
Vilac – zahrádka
Nádherná dřevěná skládačka rozvíjející jemnou motoriku, rozlišování barev, prostorovou orientaci, matematické představy i fantazii.
Magnetické divadlo
Ideální hra pro rozvoj slovní zásoby, komunikaci i vyjadřovací schopnosti, stejně tak jako jemnou motoriku.
Tuto hru jsme doma měli, resp. stále máme, a děti moc bavila. Tím, že pohádku dobře znali, si ji rádi hráli sami. Později začali vymýšlet vlastní příběhy a rozhodně stálo za to sledovat, jak se zlepšuje nejen jejich řeč a slovní zásoba, ale i jejich úžasná fantazie.
Kuličkový labyrint
Vynikající záležitost pro rozvoj jemné motoriky, pozornosti a koncentrace. Labyrintů zde opět najdete více druhů s různým stupně obtížnosti.
Zvířátka v kabátcích
Úžasná pomůcka, díky které se dítě lépe naučí sebeobslužnosti při oblékání a svlékání, a přitom zábavným způsobem trénují jemnou motoriku.
Na e-shopu Agatinsvět.cz naleznete desítky edukačních (výchovně-vzdělávacích) hraček, pomůcek, kreativní sady. Rozhodně stojí za to tento obchod navštívit.