Knihy Recenze Vzdělávání

RECENZE: PODZIM ŤUKÁ NA VRÁTKA, PŘIPRAVTE SE ZVÍŘÁTKA

Podzim je sice už za námi, ale proč si ho nepřipomenout a nezískat nové nápady a inspiraci díky krásné publikaci úžasné autorky Marcely Kotové. Kniha, či pracovní sešit, jak je uvedeno na zadní straně, je určen pro začínající učitelky mateřských škol. Mnoho nového zde naleznou určitě i pokročilé paní učitelky a rozhodně se bude hodit i rodičům předškoláčků. A proč se mi kniha Podzim ťuká na vrátka, připravte se zvířátka tak moc líbí? Co v ní můžete objevit? Přečtěte si moji recenzi a dozvíte se více.

Co můžete od knihy Podzim ťuká na vrátka, připravte se zvířátka očekávat

Jak jsem již zmínila, bude tato publikace velkým pomocníkem pro začínající učitelky, a to z toho důvodu, že je řazena do dvanácti bloků s podzimní tématikou a každý blok je pak rozdělen na jednotlivé dny v týdnu. Každý den obsahuje pedagogický záměr, očekávané výstupy, námět na komunitní kruh a další nabízené činnosti, a to jak u stolečků, v prostoru, tak i pro pobyty venku. Dalo by se říci, že je to celkově zpracovaná příprava na celé podzimní období, a to se vším, co taková příprava vyžaduje, aby byla v souladu s RVP PV. Nutno ovšem dodat, že je potřeba témata sladit i s ŠVP (paní učitelky jistě ví, co zkratky znamenají a pro rodiče nejsou nijak podstatné). Autorka zde nabízí krátké říkanky, které lze použít na denní pozdrav, přivítání, množství pohybových her, výtvarných činností, a to vše sladěné tak, aby se vývojové a vzdělávací oblasti rozvíjely rovnoměrně.

V knize ovšem nejsou pouze bloky s vyloženě podzimní tématikou, ale například bloky s názvem „Co už všechno umím“, „Poznávám své tělíčko“ nebo „Zahrádka plná vitamínů“. Tato témata lze využít i během celého školního roku podle toho, jak jsou nastaveny ŠVP.

Na své si přijdou zcela jistě i zkušenější paní učitelky, neboť zde mohou nalézt mnoho nových nápadů a spoustu inspirace k další práci.

Nápady a inspirace se ovšem může hodit i rodičům, kteří se snaží své děti rozvíjet a poskytovat jim smysluplnou zábavu.

Pojďme se podívat trochu podrobněji na jeden z bloků

Vybrala jsem blok s názvem „Poznej svoje tělíčko“. Nebudu prozrazovat celý obsah bloku. Pouze zmíním některé činnosti, které lze k tomuto tématu s dětmi provádět. Tak například postřehová a paměťová hra, k níž sice potřebujete kartičky s částmi lidského těla na nichž je umístěný suchý zip a dále potřebujete jakési plácačky s druhou polovinou suchého zipu. Tato hra se dá hrát tak, že dětem na sobě ukazujete části těla a ony se snaží, co nejrychleji nalézt shodný obrázek a chytit ho na plácačku. Můžete mít i další stejné kartičky a ukazovat obrázky. Sama mám ve své sbírce hned několik takových her na různá témata, a tak mohu říci, že hra na „plácačkovanou“, jak jí říkáme, je velmi oblíbená. Nápady na výtvarné tvoření v podobě různých částí těla i celé postavy nepochybně také oceníte.

Děti dnes obecně mají velký problém s řečí. Nemám na mysli pouze řeč, jako takovou, tedy výslovnost, ale i komunikační a komunikativní problémy. I na to autorka myslela a zařadila logochvilky, logopedické pohádky. Konkrétně např. O hadrové panence.

Každý blok je ještě doplněn nápaditými pracovními listy a šablonami. U tohoto bloku se týkají částí těla, jak rosteme, nebo návod na pohybovou chvilku.

Proč bych si tuto knihu pořídila a doporučila i jiným

• je přehledná, srozumitelná s krásnými ilustracemi
  • hodí se jak pro začínající učitelky, tak pro pokročilé, ale i pro rodiče
  • je zaměřena na jedno roční období, a tudíž nám může poskytnou zábavu po celý podzim
  • některé bloky lze používat i v jiných obdobích
  • pracovní listy též mohu používat i u jiných témat
  • na to, jak je užitečná, je rozhodně cenově velmi výhodná
  • začínající učitelky se prostřednictvím této publikace mohou jednoduše naučit, jak správně plánovat
  • k dosažení vzdělávacích cílů RVP PV využívá autorka především aktivity založené na prožitkovém učení
  • pro učitelky je rovněž důležité, že je v knize dodržováno kurikulum RVP PV, tedy jednotlivé kompetence, vzdělávací oblasti, očekávané výstupy, vzdělávací nabídka

Můj názor je tedy jasný. Tuto publikaci rozhodně doporučuji jak pedagogům, tak rodičům.

Kde si knihu Podzim ťuká na vrátka, připravte se zvířátka můžete zakoupit

Publikaci Podzim ťuká na vrátka, připravte se zvířátka vydalo nakladatelství Portál a objednat ji můžete na jejich webových stránkách, stejně jako ve všech dalších knižních e-shopech.

Stručně o autorce

Marcela Kotová se narodila v r. 1976 a prakticky od dětství žije v Chodově na Karlovarsku. Od mládí se věnovala práci s dětmi, vystudovala pedagogickou školu a stala se vynikající učitelkou mateřské školy i autorkou mnoha knih a publikací nejen pro děti, ale i pro své kolegy pedagogy. Je matkou dvou dětí i babičkou dvou vnoučat. Ve volných chvílích se věnuje malování, hře na klavír a kytaru nebo třeba tvorbě keramiky.

Za zaslání recenzního výtisku děkuje nakladatelství Portál autorka recenze Radka Ciprová.

Autorka fotografií: Sabina Huřťáková