Aktivity s dětmi Dětský svět Knihy Knihy pro děti Recenze

Recenze: Největší přání Lenky Jakešové mě ohromně překvapilo

Lenka Jakešová je již známá autorka knížek pro děti a zpěvníků, které se využívají hojně ve školkách, školách i v domácnostech. Před Vánocemi jí vyšla novinka u nakladatelství Jiří Šandera- Největší přání. Ilustrace k této nádherné knížce dělala skvělá Irena Lachoutová, a tak mi bylo jasné, že se mi do rukou dostane malý skvost. Jak moc mě knížka dostane a jak moc chytne mé děti, to jsem však nečekala.

O čem je knížka Největší přání

Hlavní hrdinkou je osmiletá Helenka. Holčička, které při nehodě zemřou rodiče a tak se plna bolesti v srdci dostane do dětského domova. Musí se vypořádat se svou ztrátou, ale hodně jí pomáhá, že jsou na tom podobně i ostatní děti v domově. Najde si nové kamarádky, ale tím největším přítelem se jí stane hodný Máťa. Právě on jí pomáhá překonat žal ze ztráty rodičů i nekonečné stýskání.

Ještě něco jí však pomáhá v překonávání velké bolesti. Jednoho dne se jí zdá sen o krásné víle Zasněnce. Ta jí daruje kouzelný bucláček se srdíčkem a vysvětlí jí, že když do něj bude každý večer a každé ráno šeptat své největší přání, jednoho dne se jí splní. Helenka, která se chce odměnit Máťovi za to, že ji zachránil z ledové vody, když se pod ní na rybníce prolomil led, tajemství prozradí. A tak své přání do hrnečku šeptají oba.

Náš názor

Trochu jsem měla obavu, jak budou mé děti na příběh reagovat. Přece jen smrt rodičů hned na začátku knížky, to není právě pozitivní téma. Kupodivu to bylo právě to, co je ke knížce silně připoutalo. Četla jsem jim ji po tři večery, a kdyby záleželo na nich, klidně bychom ji přečetli na jeden zátah. Bylo ale potřeba, aby šli včas spát. A také jsem chtěla, aby se měli na co těšit na další večer.

Příběh malé Helenky je nesmírně zaujal a dojal (mě ostatně také). Jiřík neustále řešil, jak to ty děti mohou v dětském domově bez rodičů zvládat a že ta teta Běta, která se o ně stará, musí být opravdu hodná a obětavá paní. Nelinka se mnou začátek příběhu proplakala, takže jsme si obě posmrkávaly tak trochu do rytmu. Přiznávám, že ač jsem dospělá, měla jsem občas problém číst dál, jak se mi stahovalo hrdlo.

Největší přání je nádherná knížka a i když máme od autorky rádi všechny, které dosud vydala a dosud vedl jednoznačně “Snovík”, stala se pro nás tou NEJ. Ať hodnotím knihu jako dospělý čtenář, autorka knih pro dospělé i pro děti, nebo jako maminka dvou dětí, které se zaujetím poslouchaly – a to se zdaleka nestává u všech knížek – Největší přání je podle mě ta nejlepší kniha, jakou dosud autorka napsala a rozhodně si zaslouží pozornost čtenářů – velkých i malých.

A ještě něco musím napsat – můj osobní poznatek. Poté, co jsme tuto knížku začali s dětmi číst, si zřejmě uvědomily, že mít rodiče není taková samozřejmost, jak to až dosud braly. Řekla bych, že si to uvědomily velice intenzivně, protože od té doby mi mnohem více pomáhají, zajímá je, jestli nejsem unavená a nepotřebuji si odpočinout apod. To mě potěšilo, na druhou stranu je mi smutno z toho, že si to musely uvědomit až po přečtení tak bolestného příběhu.

Proč koupit dětem knížku Největší přání

• Nádherný příběh o holčičce, která přišla o rodiče
  • Příběh o naději, přátelství a vzájemné pomoci a náklonnosti
  • Odehrává se před Vánocemi a děti se v ní dozví plno krásných vánočních zvyků
  • Díky tomu, jak žijí děti v dětském domově si malí čtenáři uvědomí, že hromada dárků pod stromečkem není to nejdůležitější v životě
  • Krásná knížka, kterou mohou číst děti od 2. třídy, nebo ji mohou mladším dětem předčítat rodiče

Kde knížku Největší přání koupíte

My jsme s dětmi knížku dostali přímo od autorky, paní Lenky Jakešové, se kterou už dlouho spolupracuji jako čtenářka i jako spisovatelka. Vy ji můžete pořídit u všech dobrých knihkupců, přímo od autorky na jejích webových stránkách nebo na e-shopu nakladatele